donderdag 3 augustus 2017

03-34K Schipborg - Schoonloo


   
  Francis Bacon  
Als je jong bent is reizen een deel van je opvoeding 
als je ouder bent, is het deel van je ervaring. 



Geen fotootjes tot nu toe en voor vandaag zal het ongeveer hetzelfde scenario zijn. Nog vrij laat vertrokken deze morgen, het was halfelf en een serieuze trip worden. 32 km maar ik ben na Rolden verkeerd gelopen door de hevige regen en het zijn er 4 minder geworden. Ik was al te ver en om aansluiting op het pad te verkrijgen was er onmiddellijk geen weg voorhanden. Reden van het oponthoud deze morgen lag bij de buurman. Die bood een bakkie koffie aan. Ik heb geleerd als Belg dat wanneer je zin hebt in een kommeke koffie dat je dit bij een Hollander beleefdshalve niet moet afwijzen. Een tweede keer zal hij het niet meer vragen, laat staan aandringen. Bij het ‘bakkie’ hoorde er natuurlijk een babbeltje bij. De buurman was met zijn kleinzonen op schok met de kerreven. Het was een Groninger die zeer graag naar Antwerpen op bezoek kwam. Ik vond hem direct sympathiek. Hierzie, ik krijg bezoek aan mijn tentje. De overbuurvrouw komt m vragen of ik niet mee naar het kampvuur kom. ’t Is er erg ‘gezellie’ vertelt ze me. Seffens misschien eens even gaan kijken. Om halfelf vertrokken dus richting Rolde. Het begon goed over een brede zandweg. Dat stapt gemakkelijk en je voeten zien er minder van af als je zo zwaar beladen bent. Vrij rechte paden tot in de Drentse AA. Een beetje vergelijkbaar met onze heide in Kalmthout maar veel uitgestrekter. Ruige vegetatie maakt daar de flora uit. En je loopt er alleen. Dit Drents landschap moet vroeger nog desolater geweest zijn. Allerlei verhalen over ronddolende geesten en spoken deden er de ronde. Erg uitgestrekt en de paden er door in het mulle zand. Een regenbui verstoorde de pret een beetje. Een tijdje eerder was ik een koppel tegengekomen die ook een stukje Pieterpad liepen. Op caoutchouc botten begot. Een tijdje hebben ze me zitten volgen omdat ze waarschijnlijk enkel op de rood witte GR markeringen afgingen en geen boekje bezaten. De bewegwijzering laat echt te wensen over. En met een boekje rondlopen is ook niet gemakkelijk mijns inziens. Bril op bril af en als’t regent heb je al gauw een verlodderd boekske in uw handen. In Rolden liep het dus fout en heb ik de rijweg moeten volgen. Eentonig en beton. Een muziekske beluisteren terwijl je stapt en de kilometers vliegen voorbij. Ik was zo aan de camping van het staatsbosbeheer. Wat een gedoe om er op te kunnen zeg. Op een computerscherm moet je account aanmaken want er is geen receptie. Die computer werkte langs geen kanten. Alle uren een lepel. Normaal gezien moest eer een ticketje uit komen dat je op je tent moet kleven. Van ellende heb ik de boswachter moeten bellen. Morgenvroeg komt hij langs. Ik hoop dat hij er vlug is want ik zou wel iets vroeger willen vertrekken dan vandaag. Zo, ik ga eens naar dat kampvuurke kijken. De fotokes, wel, als ik deugdelijke wifi heb, hier op dat natuurterrein dus niet, zet ik ze er wel bij. Het is werkelijk een heel mooie omgeving.
-----------------------------------------------------------------------

Van  Zuid Laren (4km voor Schipborg) tot Rolde





Van Rolde tot Schoonloo



Geen opmerkingen:

Een reactie posten