donderdag 17 augustus 2017

17-29K Velden - Swalmen


  
Het zijn niet de bergen en dalen die het wandelen moeilijk maken
maar het is het steentje in je schoen




Voor vandaag stond er een lange trip gepland. Van Velden tot bijna in Roermond. 32 km en voor den Hugo als starttrip vond ik dit wel veel. Ik was echter uit het oog verloren dat hij vrijdag nog maar pas de dodentocht van 100 km in Bornem had gelopen dus kwa vorm hoefden er helemaal geen zorgen gemaakt te worden. 
Vrij laat vertrokken, bijna 10 uur. Een heel stuk diende er de Maasoever gevolgd te worden tot in Venlo. Beton dus en dat stapt zo vermoeiend.
Venlo maakte een gezellige indruk op me. Eigenaardig vond ik het wel dat de commercie daar het Duits bijna als voertaal gebruikt. Op bijna alle reclamebordjes vind je Duitse tekst terug. Misschien over de grens staan deze bordjes in het Nederlands opgesteld. Ik betwijfel het echter. Een Duitser doet die moeite niet. 
Eens Venlo uit was het één en al bos tot in Swalmen. Een prachtig stuk. Els had bij haar tocht in ’92 geen lof over dit stukje Limburg. Veel industrie en mistroostige wegen.  Het moet zijn dat de route ondertussen gewijzigd is. Ik merkte het aan mijn GPS spoor. Dat week helemaal af van de rood-witte GR markeringen. Waarschijnlijk beschik ik dus over een oudere trackversie. Eens Venlo gepasseerd was er kwa natuur weinig verschil met de vorige dagen. Uitgestrekte bossen werden doorkruist met magnifieke wandelpaden. Een stukje heide met schaapjes, lichte heuveltjes, immense akkers en deze keer een grijs wolkendek. ’t Is desondanks toch droog gebleven. Op enkele druppeltjes na. Op 5 km voor het einde ben ik dan samen met den Hugo een palmke gaan drinken. De vermoeidheid was ineens verdwenen. Op het terrasje van de pelgrimsherberg hebben we kennis gemaakt met moeder en dochter Pieterpadstapsters. Vader reed met de kérévén elke keer naar een stoppunt. Daar konden deze dames hun etappe stopzetten. Knappe formule. 
We zijn erg laat op de camping toegegekomen, het was al 7 uur. Veel viel er dus niet meer te doen. Tent rechtzetten en koken, kleren wassen en douchen. Den Hugo had astronauteneten bij en een beetje bijgekruid met chorizoworst gaf dit een aanvaardbaar resultaat. Het begon weeral opnieuw te druppelen. Een alleenstaande oudere dame bood ons aan om onder haar afdakje te komen zitten. Ze was met haar mobilhome en fiets op de camping. Ze fietste graag en plande in functie van verschillende fietsvierdaagsen haar vakantie. Met de mobilhome reed ze daar naartoe en logeerde dan op een naburige camping. Na onze menu kregen we nog een koffie aangeboden. Een gezellig praatje nog met onze gastvrouw en we zijn weeral een leuke ontmoeting rijker. Er zijn nog lieve mensen op de aardbol. Ik ga slapen, m’n voeten hebben hun rust nodig en morgen moet er weer een heel aardig stukje gewandeld worden. Goodnight.
---------


-----------
Van Venlo een 5-tal km na Velden tot Swalmen



Geen opmerkingen:

Een reactie posten