maandag 7 augustus 2017

07-30K Ane - Ommen


  
  Friedrich Nietzsche  

Vertrouw nooit een gedachte die niet tijdens het lopen opkwam.





Zo, deze morgen was ik er vrij vroeg uit voor een grote trip. Groot is relatief, 30 km is een eindje maar met een zware rugzak loop je aan amper 4 km/u en dan ben je toch meer dan 8 uur onderweg om op je bestemming te geraken. Het werd halftien. Tent moest nog opdrogen en een klapke hier en nog eentje daar en ook : Je bent al vlug een uur kwijt eer dat je al je rommel hebt bijeengeramasseerd, om nog maar eens een Antwerpse uitdrukking te gebruiken, en ingepakt. Ik heb nog een oudere man ontmoet die Santiago had gelopen vanuit Groningen. Direct is er een band en ook hij vertelde me dat het wedervaren onmogelijk te verwoorden valt voor niet ingewijden. Hij had deze tocht 10 jaar geleden ondernomen en nu nog steeds ging er geen enkele dag voorbij zonder dat hij daar terug aan dacht. Zijn vrouw liep nu ook een stukje Camino. Van Pamplona naar Burgos. Nu het nog kon want ze was ziek geworden en wou dit nog één keer beleven vooraleer haar gezondheidstoestand dit niet meer zou toelaten. Je bent al vlug een halfuurtje kwijt als dit onderwerp tussen peregrinos ter sprake komt. Lang geleden gehoord maar toen ik vertrok kreeg ik een Buen Camino toegewenst van die brave mens. 
De tocht tot in Hardenberg liep naast de N34, weliswaar een 200m er van af in de velden. Onderweg kwam ik een immens veld wiet tegen. Na de spacecake, Hollanders zijn altijd een beetje voor op die zaken, krijgen we nu spacekoeien die voor spacebiefstukken moeten zorgen. Een bordje naast het veld verduidelijkte de opzet : Hier wordt vezelhennep verbouwd voor veevoeder. Jawadde zeg. In Harderberg stond de markt. Vlug wat boodschappen gedaan en terug weg. De stad uit over de brug aan de Vecht en zo naar Rheeze langs schilderachtige wegeltjes en daarbij opletten blazen voor de voorbijsjezende electrische velos. Els zou vandaag meestappen. Om halféén was haar trein vanuit Dordrecht gearriveerd in Ommen. Van daaruit kwam ze me tegemoet en zocht ze aansluiting op het Pieterpad. Beetje met elkaar gesynchroniseerd over de te lopen afstand naar elkaar toe en blijkbaar zat er een rekenfout in de berekening naar waar we elkaar zouden treffen. Aan een bruggetje over de Overijsselse Vecht zou ze blijven wachten. Goed doorgestapt door een mooi bos en rond een uur of 3 zag ik haar daar zitten. Blij weerzien weeral en hop naar de camping. Voor dag 1 had ik een trekkershutteke gereserveerd. Dat was makkelijk om te kunnen anticiperen op eventuele reis, tijds en beschikbaarheidsperikelen op de camping. De volgende 3 dagen worden het natuurkampeerterreinen op rij. Paljas par terre si tu veut. Gisterenavond geen internet beschikbaar hier in die keet. Daarom dat ik er nu wat vroeger uit ben om mijn blog bij te tikken. Els slaapt nog maar toch kon ze me al zeggen, weliswaar met een half oog open, dat ik gesnurkt had als een os. Ik zal de vermoeidheid te wijten aan de staptocht maar inroepen als excuus. Vandaag trekken we naar Hellendoorn. Amper 20 km dus we kunnen dat trippeke starten met eerst nog een uitgebreid ontbijt. Volgende week komen de Ronny en den Hugo af om mee te stappen. Plezant, de Ronny komt al van de maandag en vertrekt de vrijdag terug naar huis, den Hugo komt iets later en loopt mee tot in Maastricht. Ik ben dus nog niet aangekomen, er vallen nog wat paaltjes te vellen.
---------

-----------
Van Hardenberg tot Ommen



Geen opmerkingen:

Een reactie posten