dinsdag 15 augustus 2017

15-29K Afferden - Meerlo



Aleen te wandelen op de juiste weg is beter
dan met een grote groep de verkeerde weg in te slaan 





Wel wel wel, dat internetgebeuren hier in Nederland is volgens mij aan verbetering toe ! Nu zit ik een superdeluxecamping vlakbij de oever van de Maas en nougabolle. De fotokes zullen voor later zijn. Gisteren heb ik niet kunnen bloggen. Ik zat zonder elektriciteit en wifi en daarenboven waren al mijn apparaten zo plat als een mispel. Het heeft me hier op de camping 3 trappisten van La Trappe gekost om wat te kunnen opladen. Ze smaakten uitstekend. De uitbater was er fier op dat hij de enige trappist van Holland op zijn bierkaart had staan. Hij keek enigszins teleurgesteld toen ik hem vertelde dat Holland er 2 heeft. Van de Zundert had hij nog nooit gehoord. 
Rijn, mijn buurman op het NTK, bleek een zeeman te zijn geweest. Meer dan 30 jaar had hij de 7 wereldzeeën bevaren maar nu hij het scheepsroer had verwisseld voor 2 wielen in een fietskader had hij eindelijk zijn rust gevonden. Elk jaar fietste hij zo 15000 km bijeen. Toffe vent, zijn zus ook. 
Om 9 uur ben ik vertrokken deze morgen voor 28 kmtjes op Nederlandsche Bodem. Mooi weer bij vertrek maar na een uurtje begon het te regenen. Een malse regenbui weliswaar. Ongelooflijk zwoel parfum dat er uit die heidegrond komt door die regen die op de warme heidegrond plenst. En maar stappen. Het vlot uitstekend. Geen vermoeidheid meer aan de voeten en dat is plezant. Nu het einde in zicht komt begint het juist zo goed te gaan. Na een uurtje zat ik al aan het veer over de Maas. De Maas lag er heel rustig bij. Toch is zo een LAW in het geheel niet te vergelijken met een camino. Els kon het zo goed verwoorden. Van het moment dat je op zo een pelgrimsroute belandt voel je een onverklaarbare energie door je lijf stromen. Zoiets ontbreekt hier compleet, niet dat ik het mis of speciaal naar op zoek was. Het is een andere stapervaring waarbij je vaststelt dat elkeen zin geeft aan zijn vrijetijdsbesteding op een eigen manier. De Pieterpadders lopen hier keurig met hun boekje enkele tripjes, logeren bij particulieren, een kwasi verplichte stop bij het kopje koffie en appelgebak dat er op hun stapkaart staat gedrukt. Het is volgens mij een zeldzaamheid iemand te treffen die de trip volledig uitloopt. Ik merk dit aan de reacties. De heide in de Maasvallei is zowat te vergelijken met de Kalmthoutse hei. Een erg mooi gebied dat begraasd wordt door schapen en keurig wordt onderhouden door het staatsbosbeheer. Stappen gaat iets moeilijker vanwege het mulle zand waar je je door moet ploeteren. Rond 5 uur was ik ter bestemming. Camping ’t Veerhuis. Deze camping stond vol. Overwegend heel sjiek volk dus velen bekeken me maar scheef. ’t Zal aan die baard liggen. Zojuist heb ik gedineerd met mijn buurman. Die kerel sjouwt zijn tent en bagage mee in een kano en roeit zo elke dag een kilometer of 40 naar het één of ander aanlegplaatsje. Daar overnacht hij in zijn tentje. Avontuurlijke ziel. Alleszins wordt dit staptochtje weeral een unieke belevenis. Nog een dag of 5. Morgen komt den Hugo meestappen. In Venlo stapt hij af en ’s avonds zie ik hem op de camping. De dagen vliegen voorbij. 
----------
-----------
Van Vierlingsbeek een 8-tal km na Afferden tot Swolgen, 2 km na Meerlo



Geen opmerkingen:

Een reactie posten