zaterdag 5 augustus 2017

05-12K Sleen - Dalerveen


  
  Confusius

Het is beter om één mijl te reizen, dan duizend boeken te lezen 




Het is een onbeschrijflijk mooie dag geworden vandaag. Een kort tripje, amper een goede 12 km, maar omgekeerd evenredig met deze afstand een herinnering aan deze dag die lang zal heugen, zoniet onvergeetbaar is.
Ik was vroeg wakker deze morgen in mijn tent. Eruit, even naar de lucht gekeken kwestie van de weersgesteldheid in te schatten, goed bevonden, even de stramme spieren gestrekt, aan de gekneusde ribben gevoeld die, afgaand op mijn beperkte anatomische kennis nog intact waren en dat volstond om de dag in te luiden. Zij het wel in alle stilte en zonder klokkengebeier want heel die camping was nog onder invloed van de goddelijke krachten van Morpheus. Behalve Klaas de campinguitbater. Die stond al zwierig met dweil en zwabber de toiletten te kuisen. "Moche meneer 'van' Dongen", "Neem maar het invaliedentoilet !". Eerst dacht ik dat hij dit voorstel deed afgaande op vermoeden van een gehavende ribbenkas maar neen, Klaas was nog niet klaar met de poetsbeurt van het herentoilet.
Douchke genomen, alles op het duizendste gemakske en weg rond 10 uur. Stukje bos, stukjes beton, weidse velden, paadjes tussen hoogopgeschoten beemdgras, keurige huisjes, bruggetjes, nette straatjes, alles keurig geordend. Volgens Ria mijn gastvrouw zie je vanuit een vliegtuig naar Nederland alsof je naar een plaatje kijkt met allemaal keurig omlijnde gekleurde vakjes. Alles geregeld en geordend tot in de puntjes ... ik krijg de indruk dat de mensen hier in Nederland de bemoeienissen van de overheid in hun dagelijkse leven stilaan beu worden. Hoe je draait of keert, er is altijd wel een regeltje of een te volgen wetsbepaling die dat keren en draaien voor jou in een keurslijfje stopt en voorschrijft hoe je moet keren of draaien. Wat moet ik zeggen van ons Belgenland ? Ook daar lopen er ontelbare misnoegde onderdanen.  Kleine nuance wat betreft dat vliegtuigpanorama : Wij zien een kerstboom als we 's nachts in Zaventem landen..
Ria is me tegemoet gelopen. Rond halftwee denk ik zag ik haar. Een stukje nog en de wandeling zat er op. Ik zat in Dalerveen begot. Prachtige omgeving die de rust zelve uitstraalt. Zet daarin een mooie gerestaureerde hoeve met rieten dak, houten vloeringen, massieve steunbalken en omgeven door een prachtige tuin en je waant je even in het Hof van Eden.
Een koninklijke ontvangst viel me te beurt. Winkelen op zondag is uitgesloten in dit deel van Nederland. Met den 2 cheveau naar Coevorden voor een winkelstop om wat voorraad op te slaan. Een bezoekje aan het museum van Coevorden was echt de moeite waard. Een geschiedenis van geweld, oorlogen, pest, plunderingen en ga maar door. 
Nog een pintje en een glazeke wijn op een terraske om af te sluiten en het bezoekje zat er na de boodschappen op. 
Nog een gezellige avond volgde met Dick die me eerst een rondleiding gaf in zijn cateringsbedrijf, een bierproeverij en een verrukkelijk soupeetje getoverd door mijn pelgrimsvriendin. Afsluiten van de dag met wat keuvelarijen en een tripeltje ... een topdag dus vandaag. een lekker bedje stond klaar. Dankjewel lieve Ria en beste Dick. 
----------------------------
----------------
Van Sleen naar Dalerveen en een stukje verder naar Coevorden bij de volgende etappe naar Ane. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten